VALTUUSTOKYSYMYS KOSKIEN HENKILÖSTÖN OSALLISTUMISTA PALVELUJEN KEHITTÄMISEEN JA INNOVOINTIIN (KVSTO 24.11.2010)
Kaupungin henkilöstötilinpäätös sisältää runsaasti tilastotietoa. Raportti antaa kuitenkin sangen vähän informaatiota siitä, miten käytännön johtamistaitoja lisätään ja henkilöstön osaamista ja innovaatiokykyä hyödynnetään palveluja kehitettäessä.
Tämän syksyn budjettineuvotteluihin liittyvä arkinen esimerkki heijastaa johtamiskulttuurin ongelmia. Neuvotteluissa poliittiset ryhmät kehottivat viranhaltijoita selvittämään edut ja haitat, mikäli leikkipuistotoiminta siirretään opetusvirastoon. Sosiaaliviraston henkilökunnalle asia kuitenkin esitettiin lopullisena päätöksenä, joka tulee voimaan ensi vuoden alusta. Toiminnasta vastuussa oleville työntekijöille ja esimiehille asia tuli täytenä yllätyksenä puhumattakaan, että heitä olisi otettu mukaan valmisteluun.
Jo alkuvuodesta 2010 julkaistiin henkilöstökeskuksen, tietokeskuksen ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun yhdessä tekemä tutkimus "Nyt innovoidaan!” Helsingin kaupungin henkilöstön kokemuksia kehittämistyöstä.
Tutkimuksessa tuli esille useita asioita, joihin pitäisi pikaisesti puuttua. Esimerkiksi vain harva kyselyyn vastanneista lähes 1900:sta henkilöstön edustajasta tiesi, millä tavalla omassa organisaatiossa voi viedä jokapäiväisessä arjessa nousevia kehittämistoimenpiteitä eteenpäin etenkin tilanteissa, joissa yhteistyö lähiesimiehen kanssa ei syystä tai toisesta toimi. Kyse ei ole niinkään työhyvinvoinnista vaan toiminnan järjestämisestä: Millä tavoin kaupungin rakenteet tukevat henkilöstön esittämien ajatusten käsittelyä ja miten organisaation koko osaaminen ja asukkailta saatu palaute valjastetaan kaikkien eduksi? Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, miten eri tavalla naispuoliset työntekijät organisatorisesta asemastaan ja työhistoriastaan riippumatta kokevat toimintakulttuurin kuin miehet. Tälläkin seikalla on varmaan vaikutusta työilmapiiriin.
Kysyn, millä periaatteilla Helsingin kaupungin hallinnossa kehitetään johtamiskulttuuria ja miten varmistetaan, että palveluita kehitettäessä asukkaiden näkemykset otetaan huomioon ja henkilöstö osallistuu innovointiin koko osaamisellaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti