Talouden- , tulevaisuuden ja yhteiskuntatieteiden tutkijat
ovat tuoneet Suomen kartalle ns. kasvukäytävät. Kasvukäytävä luo elinvoimaa,
mikä vetää asukkaita, työpaikkoja ja investointeja puoleensa magneetin tavoin.
Suomessa kulkee kaksi vahvaa kasvukäytävää: Turku-Pietari akseli ja Helsinki –
Seinäjoki akseli. Kasvun edellytyksiä on pyritty vankentamaan mm. tie- ja
ratahankkein, että ihmiset- ja tavarat voisivat liikkua nopeammin
kasvukäytävällä ja tämä liike parantaa kasvua.
Huolenaiheeni on, että pohjoiseen tuleva kasvukäytävä yskii
Tampereelta pohjoiseen. Kaksoisraide puuttuu edelleen väliltä Tampere-Seinäjoki
koko matkalta. VR:n ratahanke- listalla vv. 2015-2025 sitä ei myöskään ole
listattu. Viime vuonna kaksoisraide pätkiä valmistui välille Kokkola- Oulu,
mikä nopeutti 1h matka-ajassa välillä Helsinki-Oulu. Tätä pohjoisen yhteyttä
voitaisiin edelleenkin nopeuttaa, jos nyt ”tulppana” olevalle välille Tampere-
Seinäjoki saataisiin kaksoisraide. Seinäjoki on risteysasema edelleen, mistä
lähtee Vaasaan ja Haapamäelle henkilöliikennettä sekä tavaraliikenne-rata
Kaskisiin. Jos/ kun junat joutuvat odottelemaan risteysasemalla toisia junia,
koko pohjoiseen menevä junaliikenne seisoo.
Suomen hallitus on aloittanut budjetti-käsittelyn.
Talousnäkymät ovat positiivisia ja nyt tällaiset kestävää kehitystä tukevat,
elinvoimaa lisäävät investointi-hankkeet pitäisi laittaa ykkös-koriin. Koko
Suomi tarvitsee hyvää ja vahvaa perus infraa, että se pysyy globaalissa kilpailussa
mukana. Kasvukäytäviä pitää ”ruokkia” niin ne ovat kuin verisuonisto joka
levittää hyvää laajalle alueelle.
Ei veronalennuksia vaan kestäviä investointeja Suomen
hallitukselta toivoen,
Tarja Tenkula
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti