Kunnat lasten ja nuorten hyvinvointia edistämässä
Kunnan yksi kuntalain mukaisista perustehtävistä on edistää
asukkaidensa hyvinvointia. Mitä tämä hyvinvoinnin edistämisen tehtävä pitää
lasten ja nuorten osalta sisällään?
Monesti ensimmäinen mielikuva hyvinvoinnin ja terveyden
edistämisestä vie ajatuksen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Ne ovatkin
tärkeä ja välttämätön osa hyvinvointia, mutta usein siellä tehtävät
toimenpiteet ovat jälkikäteisiä tai korjaavia. Kuntien hyvinvointitehtävä pitää
sisällään kaikki ne asiat, joita kunta tekee joko itse tai yhteistyössä muiden toimijoiden
kanssa hyvän arjen turvaamiseksi.
Lasten ja nuorten ensimmäinen kosketus kuntaan on monesti
oma lähiympäristö. Kaavoituksen ja yhdyskuntasuunnittelun avulla lapsille
voidaan luoda turvallisia ja viihtyisiä asuinympäristöjä, jotka tarjoavat myös
myöhemmissä lapsuuden ja nuoruuden vaiheissa hyvän kasvuympäristön. Myös eri
palveluiden sijoittamisen osalta kaavoituksen ja maankäytön ratkaisut kunnissa
ovat keskeisessä roolissa.
Lasten ja nuorten elämään liittyy monenlaisia kunnan
palveluita. Näillä palveluilla ja niiden saavutettavuudella on merkittäviä
vaikutuksia lasten ja nuorten lisäksi myös perheiden arkeen. Päiväkodit, koulut
ja harrastuspaikat ovat paitsi fyysisiä rakennuksia tai paikkoja, myös
sisällöltään tärkeiden palveluiden tarjoamispaikkoja. Erilaiset sosiaali- ja
terveydenhuollon palvelut tukevat lapsia ja perheitä kasvussa. Monelle
perheelle riittää peruspalvelut, kuten neuvola, lääkäripäivystys tai
hammashoito, mutta joidenkin kohdalla tarvitaan pitkällekin meneviä
tukipalveluita kasvun tukena. Kunnan rooli näiden palveluiden järjestämisessä
on tärkeä.
Kunta on merkittävässä roolissa myös lasten ja nuorten vapaa-aikana.
Siinä missä pienille lapsille monesti riittää toimiva lähiympäristö
leikkipuistoineen, tarvitsee kouluikäinen lapsi ja nuori laajempaa ja monipuolisempaa
toimintaympäristöä. Lasten omaehtoisen liikkumisen mahdollistaminen helpottaa
perheiden arkea. Kunnat voivat käyttää tilojaan monipuolisesti myös vapaa-ajan
toimintaan, esimerkiksi koulun tilojen hyödyntäminen harrastuskäytössä on
järkevää tilojen käyttöä. Kunta voi joko luoda puitteita tai järjestää itse
palveluita vapaa-aikaan. Kunta voi olla tukemassa erilaisten toimijoiden edellytyksiä
tarjota lapsille ja nuorille harrastustoimintaa. Kirjastot,
musiikkileikkikoulut, liikuntakerhot jne. ovat palveluita, jotka tarjoavat virikkeitä
viettää vapaa-aikaa. Uusi Suomen malli on luonut koulun ja harrastusten yhdistämiseen
kunnille uudenlaisia mahdollisuuksia ja laajentanut lasten mahdollisuutta
osallistua matalalla kynnyksellä harrastustoimintaan. Mikä vahvistaa lasten ja nuorten
sisäistä resilienssiä ja samalla kasvattaen tervettä itsetuntoa ja siten
ennalta ehkäisten syrjäytymistä. Toisaalta kunta voi olla mukana myös
tarjoamassa huipputason suorituspaikat vaikkapa liikunnan ja kulttuurin saralla
lahjakkaille lapsille ja tarjota näin harrastuksesta urapolun kohti ammattia.
Aikuistuvan ja itsenäistyvän nuoren palveluissa toisen
asteen opinnot muovaavat pitkälti tulevaisuutta. Moni kunta tarjoaa
itsenäisesti lukio-opetusta, mutta ammatillinen koulutus on monesti keskitetty
suurempiin yksiköihin. Niiden kohdalla, jotka hakevat urapolkujaan koulun
opinto-ohjuksella ja vaikkapa nuorisotyöllä on suuri vaikutus nuoren elämässä.
Kuntien hyvinvointitehtävä on suurten uudistusten edessä.
Sote-uudistus on muuttamassa merkittävällä tavalla kuntien tehtäväkenttää, kun
sosiaali- ja terveyspalveluita ollaan siirtämässä uusille hyvinvointialueille.
Tällöin monet kuntalaisten palvelut siirtyvät uusien hyvinvointialueiden
hoidettaviksi. Lasten ja nuorten palveluissa sosiaali- ja terveyspalvelut ovat
olleet merkittävässä roolissa niin perheiden kuin lasten ja nuorten arjen
tukena. Jatkossa suuri haaste onkin varmistaa, että uudet yhteistoimintamallit
takaavat saumattoman ja oikea-aikaisen palveluketjun lasten ja nuorten elämän
tueksi.
Jokainen kunta on erilainen ja omaleimainen. Jokaisella
kunnalla on lasten ja nuorten osalta omanlaisensa haasteet. Jokaisella kunnalla
on mahdollisuus itse päättää siitä, millainen on hyvä elinympäristö oman kunnan
lapsille ja nuorille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti